Les 5

Robot bouwen - Deel 2

Kort samengevat

Tijd om te puntjes op de 'i' te zetten. We fixen de laatste problemen en zorgen ervoor dat onze robots kans maken op de originaliteitsprijs.

Duur 60 - 90 minuten

Materialen basisset, papier, karton, plastic, kleurrijk plastic afval, oud speelgoed van thuis, tie wraps, ducttape

Gereedschap scharen, lijmpistolen, tangetjes, striptangen, kniptangen, priemen, nietmachines, schroevendraaiers, hamers, zagen

Voorbereiding zet een aparte tafel klaar met gereedschap en lijmpistolen

Downloads

Deze les heeft geen downloads

De finishing touch voordat de wedstrijd kan losbarsten. Als het goed is zit de robot al voor een groot deel in elkaar. Je leerlingen kunnen gewoon verder bouwen aan hun robots. In dit deel zal het accent meer op het uiterlijk van de robot liggen. Laat de kinderen decoratiemateriaal meenemen van huis. Goed om te weten: Hebocon kent prijzen in drie categorieën. Behalve de sterkste robot is er ook een prijs voor de creatiefste en voor de onhandigste.

Het is leuk om na afloop van de les ieder team met hun robot op de foto te zetten.

Troubleshooting

Sommige robots zullen ineens niet of nauwelijks meer bewegen, omdat ze door alle versiering te zwaar zijn geworden. De oplossing is simpel: haal wat weg. Andere robots zullen stoppen met werken omdat er draadjes zijn losgeschoten of omdat de motor is verschoven. Geeft niks: geduld en een lijmpistool doen wonderen. Ook kunnen de batterijen door al het testen leeg geraakt zijn. Houd reservebatterijen bij de hand om snel te kijken of het probleem bij de batterij of de motor ligt.

Opmerkingen

Ook voor deze les is het handig om één begeleider per drie teams te hebben. Bij voorkeur dezelfde begeleiders als les vier omdat zij al wat meer weten van de ontwerpen. Nieuwe begeleiders brengen nieuwe ideeën mee. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Sommige kinderen zijn vroeg klaar, anderen zouden het wel eens niet kunnen halen in de gegeven tijd. Bedenk voor de kinderen die al klaar zijn een activiteit om ze bezig te houden terwijl de rest nog bouwt. Bekijk ook of je voor de kinderen die het echt niet af krijgen nog een half uur ergens wil inplannen waar ze met een begeleider hun robot kunnen afmaken (in een middagpauze of zo). Of wijs ze op het Digital Art Lab, waar ze op vrijdagmiddag hun robot kunnen afmaken onder begeleiding van ervaren robotdokters.

Dit was de laatste les

Tijd voor de wedstrijd!

Win de wedstrijd