En nu het echte werk: naar de tekentafel! Het is fijn om tijdens deze les één of twee hulpouders mee te laten helpen. Zij kunnen rondlopen en kritische vragen stellen tijdens het ontwerpen. In deze les gaan je leerlingen hun wilde plannen en fantasieën uitwerken op papier.
Het ontwerpproces
Zet je leerlingen in de eerder gevormde teams bij elkaar en deel de motor-setjes uit. Als het goed is hebben ze al kunnen fantaseren wat voor soort robot ze willen maken. Ze mogen hun meegebrachte speelgoed en knutselspullen erbij pakken ter inspiratie. Die kunnen ze bijvoorbeeld tegen elkaar aan houden om te zien wat voor effect dat heeft en of dat het gewenste resultaat oplevert. De eerste stap is de keuze voor de bewegingsvorm van de robot. Gaat hij trillen, rijden, wiebelen of gebruik je de motor liever om iets anders te laten bewegen (bijvoorbeeld een propellor). En wat is je aanvalsstrategie? Gaat de robot je tegenstander wegduwen, omgooien, laten struikelen, of ….?
Als een groepje een keuze heeft gemaakt hoe hij gaat bewegen en welke onderdelen ze daarvoor willen gebruiken, kunnen ze gaan nadenken hoe hij er precies uit gaat zien. Geef elk groepje nu een vel A1 papier waar ze hun ideeën op uitwerken. Laat ze ook een naam verzinnen voor hun robot en op het papier schrijven.